CV

Nu ska vi se.. Tänkte som sagt skriva ner det här om att få ett så bra cv som möjligt.
Detta som jag har antecknat har jag gjort när jag idag var på "cv skrining" på eductus. Eductus har hand om jobbgaratin (UGA) som är ett projekt man "kommer in på" genom arbetsförmedlingen.
Eductus - "Vår idé är enkel; Vi ger människor utveckling och jobb genom utbildning, coaching och matchning".

För att få ett så bra cv som möjligt:

CV (Curriculum vitae) betyder levnadsbeskrivning.
Syftet med cv't är att berätta vem man är, sälja in sig själv hos arbetsgivaren genom samlade erfarenheter, utbildning, förmågor.

När man söker ett jobb säljer man en produkt, man säljer sin arbetskraft. Förstår ni hur jag menar? De betalar dig lön för att du ska ge din arbetskraft.
Om arbetsgivaren ser att du har lagt ner mycket tid på ditt cv så kan bara det göra att du kommer ett steg närmare jobbet. Vill man änns läsa ett cv som inte är organiserat och ser bra ut vid första anblick? Ha lite större och fetare stil på överskriften om de man ska skriva om ex tidigare jobb/praktik.
Cv't ska presentera dig som en intressant och kompetent person, ge en positiv bild.
Man ska visa vad man kan tillföra företaget så det gäller att berätta "rätt" saker om sig själv - utifrån arbetsgivarens perspektiv. Undvika inget och inte.

Texten i cv't ska också tala för sig själv personen som läser ditt cv ska inte behöva gissa sig fram.

Vad ska då finnas med på cv't? (Educutus) 
- Kontaktuppgifter: Namn, efternamn, personnummer, mailadress, mobilnummer (detta är vad jag anser)
Kontaktuppgifterna ska stå med på alla sidor.

- Arbetslivserfarenhet, skriv även med praktik. Tänk på att de senaste du gjorde ska stå först. Var det 1 månadsen du jobbade på ex H&M så ska det stå först. Så man kan skriva de 3 senaste jobben först till exempel.

- När man skriver ner sin/a utbildningar så använd inga förkortningar.
Glöm inte att skriva ner kurser som du kanske gått utöver din/a utbildningar.

- Körkort

- Datakunskaper - om du kan alla office paket osv.

- Militärtjänst

- Språk - grundläggande, bra, avancerad

- Referenser - Glöm inte kolla så det är ok att skriva ner den personen som du vill att en eventuell arbetsgivare ska ringa. Skriv även ner vilken tjänst din referens har.

- Övriga meriter (de på eductus rekomenderade väl inte denna punkten så starkt..)

- Sidnumrering - Tänk på att papper lätt kan försvinna.

Skriv tydliga rubriker med VERSALER eller fetstil alternativt understruket.

Var konkret:
Beskriv vad du lärt dig.
Hur har du lärt dig?
Vilka olika saker har du prövat?
Viktig lärdom/insikt?

Glöm inte att kontrollera stavning och grammatik. Struktuera information på ett enkelt och lättöverskådligt sätt.


Det var de jag antecknat. Självklart kan man inte eller behöver inte ha med alla punkter, det kommer inte jag ha när jag ska fixa till mitt. Men man ser ganska snabbt vilket som är det viktigaste.
Återigen detta jag har skrivit ner har jag antecknat idag när jag var på Eductus som hjälper folk med att förbättra cv, arbetsinterjuver, personligt brev oså. Detta är alltså inget jag kommit på.

Jag hoppas detta hjälper någon i alla fall. Jag fick reda på saker idag som kommer göra mitt cv bättre. Vem vill inte ha ett riktigt bra cv?

Ha en trevlig kväll :)!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0